Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Geep-Észt találkozó

2013.10.05
Észtországi utazás
Iskolánk a Kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola Dózsa György Tagiskolája egy nemzetközi környezetvédelmi pályázatban vesz részt 8 másik országgal közösen. Mindenki tudja, hogy sok veszély fenyegeti Földünket. Védeni kell a természetet: a vizeket, erdőket, az állat- és növényvilágot, a tiszta levegőt, a talajt. Gondolnunk kell az energiatakarékosságra és az újrahasznosításra is.
A fiataloknak is érezniük kell ennek fontosságát. A program keretében sokféle feladatot oldanak meg a gyerekek a két év alatt otthon, az iskolájukban és a 9 nemzet közösen is, amikor találkoznak egy-egy országban néhány napra.
A magyar- és spanyolországi találkozó után szeptemberben az észtországi Varblában került megrendezésre a 4. találkozó.
Iskolánkat 3 tanuló (Kín Liliána, Holló Szilárd, Porcs Dávid ) képviselte. Velük utazott Tünde, Kata és Erzsike néni. Nagy izgalommal utaztunk az Air Baltic légitársaság gépével Tallinba, a fővárosba, majd onnan tovább busszal Varblába, a Balti tenger partján elterülő csodálatos kis településre.
A szívélyes fogadtatás után a gyerekek észt családokhoz kerültek. Egy-egy család 2 különböző nemzetiségű diákot fogadott. A mieink a belgákkal, németekkel, ciprusiakkal laktak együtt, és így minden nap gyakorolhatták az angol társalgást. Vidáman, gyorsan teltek a napok.
Az első napon minden ország bemutatkozott. Videó felvétellel, képekkel és természetesen a közös nyelven, angolul. A szomszéd kis városban, Lihulában, mely 800 éves, a filmfesztiválon egy érdekes természetfilmet néztünk meg. Majd a helyi iskolában a filmben látott madarakról, állatokról kellett posztert készíteni. A mi csapatunk különdíjban részesült. Délután mocsárlátogatásra mentünk. Nem is gondoltuk, hogy ennyire érdekes lesz. Pallón jártuk végig a három különböző korú mocsarat, és rácsodálkoztunk a növényzetre, bogyókra (áfonyára), fenyőfákra… Nézzétek meg a róluk készült képeket!
Az úttest mentén mindenhol nyírfa és fenyőerdőket láttunk. Ellátogattunk egy kúriába, ahol egy felújított műemléképületben működő iskolát néztünk meg. Olyan volt, mint egy kastély. Láttuk a termeket, a tanárit, az alagsorban a régi tárgyakból berendezett „múzeumukat”.
A következő napon kis csoportokban beszélgetés zajlott a környezeti problémákról. Elmentünk egy közeli erdőbe is. Gyönyörű fákat, gombákat, páfrányokat láttunk, és egy patakot, melyben hódok éltek. A hosszú séta után a tisztáson grillezhettünk, és fényképezkedtünk.
Ebéd után színes juharfalevelekből „rózsacsokrot” készítettek a gyerekek, majd tojásos dobozból tulipánokat, fából pedig díszeket. Megnéztük az iskola termeit, udvarát, és sok-sok képet készítettünk.
Este „Észt-est” volt. Népi táncot adtak elő csakis szőke, kék szemű, alsó tagozatos gyerekek. Majd népdalokat hallhattunk. Egy fiú kézi készítésű harmonikán játszott. A műsor után észt ételeket, süteményeket kóstolgattunk.
Az utolsó előtti napon végigjártuk az iskolát. Megnéztük az iskola előkészítő (óvoda) termeit, hálószobáit, a szaktantermeket, ültettünk közösen fát az udvaron.
Délután lementünk a fehér homokos tengerpartra. Csodálatos volt! A víz tiszta volt, és a kövek gyönyörű színesek! A háttérben pedig ott volt a fenyőerdő. Az 5 fős nemzetközi csapatok akadályversenyen vettek részt. Bogyók, termések, levelek, csontvázak, szőrmék, képek segítségével kellett feladatokat megoldaniuk.
Este a búcsú partin ajándékokat kaptunk, tortát ehettünk és a gyerekek jó hangulatban DISCO-val búcsúztatták a találkozót. Mindenki jól érezte magát.
Szombaton indultunk Tallinba, a fővárosba. Nagy élmény volt sétálni a középkori hangulatú, macskaköves utcákon, látni a sok kis boltot, műhelyt, a régi város falát, az árusokat, a virágpiacot. Kis bódékban árultak fahéjas, gyömbéres édességeket. Utcai zenészeket, középkori ruhába öltözött pincéreket láttunk az éttermek előtt. Az éttermek teraszán a sok virág mellett gyógynövények voltak a ládákban, és a nevük is a ládára volt írva. A főtéren a sok szép épület közül az egyikben a legrégebbi PATIKA múzeum volt. Itt régen, az 1400-as években árultak darált denevérhúst, orrszarvútülökből készült hintőport is. Ma is működő gyógyszertár. Bementünk a Nyevszkij székesegyházba is. Ez egy hagymakupolás ortodox templom. Láttuk a Kadriarg palotát, amit I. Péter cár építtetett. Voltunk a kikötőben is. A Kadriarg parkban érdemes volt megnézni a tavat, ahol fekete hattyúk és kacsák úszkálnak. Sokat lehetne még mesélni…
Természetesen boltban és gyorsétteremben is voltunk. Ettünk finom barna kenyeret, salátákat, halakat, túró rudit, és ittunk kalit, amit észt coca kólának is neveznek.
Sok élménnyel, fényképpel, hasznos tapasztalatokkal tértünk haza. Ezt az utat, ahol sok jó barátot ismertünk meg, soha el nem felejtjük.
Radácsiné Tóth Erzsébet

A mappában található képek előnézete Észtországi találkozó