Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Határtalanul Erdélyben-2016

2016.04.27

A Határtalanul-program keretében 4 csodálatos napot töltöttünk Erdélyben. (40 diák és 4 kísérő nevelő: Pálkövi Zoltánné, Baranyi Piroska, Fónagyné Pál Zsuzsanna és Kurustáné Bencs Gizella) Az égiek is megkegyelmeztek nekünk, szikrázó napsütésben fedezhettük fel az Erdélyi-peremhegység körül levő történelmi és kulturális értékeket. Több száz éves időutazást tettünk Szent Lászlótól napjainkig. A gyerekek minden egyes helyszínen ismertetőt hallhattak, melyekről este feladatlap kitöltésével számoltak be.

Az első napon Nagyváradon a püspöki székesegyházat , Csucsán Ady és Csinszka szerelmi fészkét, Bánffyhunyadon és Körösfőn a református erődtemplomot tekintettük meg. Hallhattak Szent László hermájáról, Ady és Boncza Berta kapcsolatáról. Körösfőn vásárolhattak a bazársoron.

Magyarlónán családok vártak bennünket finom vacsorával.

Másnap először Kolozsvár nevezetességeivel ismerkedtünk. A monumentális Szent Mihály templom előtt Mátyás királyról emlékeztünk meg, akinek a szülőházát is felkerestük. A felújított Farkas utcai református templom előtt megnéztük a Sárkányölő Szent György szobor másolatát. A Házsongárdi temetőben Apáczai Csere János és Kós Károly sírjánál méltattuk e két híres ember alakját. Kós Károly elhanyagolt sírját kigyomláltuk. Ezután a tordai só-hegy belsejében leszálltunk Hádész birodalmába. Fantasztikusak és félelmetesek is voltak a hatalmas termek, labirintusok. Innen az Aranyos folyó völgyében Torockó felé vettük az irányt. A lenyűgöző Székelykő alatti élő skanzenben tettünk sétát. Késő délután érkeztünk Torockószentgyörgyre, ahol versenyeztek a gyerekek a várfoglalásban. A meredek hegyoldal próbára tette az állóképességüket. A magasban aztán kikiáltották a hegyeknek a csatakiáltásukat. Este visszatértünk a szálláshelyünkre.

A harmadik nap reggelén elköszöntünk a háziaktól és elindultunk Nagyenyed felé, ahol a vár körbe járása után a Bethlen Kollégium udvarán megkoszorúztuk a nagy fejedelem szobrát. Következő állomásunk Gyulafehérvár volt. Itt a csillagerődön belül az érseki székesegyházban a Hunyadiak, Bethlen Gábor, Bocskai István síremléke előtt emlékeztünk rájuk. Egy órás szabadidő után hosszabb buszozás következett Vajdahunyadra. A mesebeli várkastély minden zugát bebarangoltuk. Az elmúlt napokban egy mesefilmet forgattak itt, lépten-nyomon filmes eszközökbe, díszletekbe botlottunk.

Este Csernakeresztúron fogadtak bennünket a magyar családok. Itt közösen vacsoráztunk. Ezután a fiaink kihívták a csernai fiúkat egy focimeccsre. Nem nagyon bírt egymással a két csapat, a hosszú küzdelem eredménye döntetlen lett.

Az utolsó nap reggelén búcsút intettünk a házinéniknek és elindultunk a hírhedt Déva várához. Az elmúlt évben szépen felújították, így bejárhattuk a középkori várat. Természetesen felidéztük Kőműves Kelemen mondáját. Fentről csodás panoráma tárult elénk. Felfelé siklóval mentünk, lefelé gyalog jöttünk. Ezt követően a Maros völgyében folytattuk utunkat. Marosillyén Bethlen Gábor szülőházánál, Világoson a fegyverletétel színhelyénél, a Bohus kastélynál, Aradon a kivégzett tábornokok emlékművénél álltunk meg. Itt koszorúztunk is. Ezzel véget ért kirándulásunk hivatalos része, innen kezdve már hazafelé vettük az irányt. Nagyváradon bezárult a kör. Fél tíz körül épségben hazaértünk.

Rengeteget láttunk, tapasztaltunk. Remélem sok-sok élménnyel gazdagodtak gyermekeink. Az út során nemcsak ismereteket szereztek, hanem próbára tehették türelmüket, alkalmazkodó-képességüket és kitartásukat is.