Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nyitóoldal

Cikkek

Papírgyűjtés május

2021.05.14

 

BorsodChem Zrt. egészségvédelmi rajzpályázata

2021.05.10

Gratulálunk

Orbán Regina 1.b osztályos tanulónak, aki 1. helyezést ért el a BorsodChem Zrt. Egészségvédelmi, Biztonságtechnikai és Környezetvédelmi rajzpályázatán.

 

,, A víz érték! Becsüld meg!”

2021.04.29

Ezzel a címmel hirdetett rajzpályázatot az  Északmagyarországi  Regionális Vízművek Zrt.   

 A programsorozat szervezői a Víz Világnapjához kapcsolódva kívánták felhívni a gyermekek figyelmét a VÍZ értékére.  A pályázók három kategória témáiból választhattak:

  1. Mire használjuk a vizet?
  2. Mitől, kitől kell megvédeni a tiszta vizet?
  3. Rajzold le az iskolád/lakóhelyed közelében lévő forrást, vagy patakot, vagy folyót, vagy tavat!

Iskolánk tanulói szép eredményekkel büszkélkedhetnek!

1.hely : Majoros Nóra  3.a

2. hely: Tóth Luca 3.a

3. hely: Szabó Viktor 1.a

Felkészítő nevelőjük: Bulláné Farkas Beáta

 

FÖLD NAPJA 2021.

2021.04.27

„HA MÁR KIVÁGTÁL MINDEN FÁT,

MEGMÉRGEZTÉL MINDEN FOLYÓT,

KIFOGTAD AZ UTOLSÓ HALAT IS,

RÁJÖSSZ, HOGY A PÉNZ NEM EHETŐ”.

indián bölcsesség

A Föld lakossága közel 7,8 milliárd. A fejlett, gazdag országok fogyasztási őrületének, a pazarlásnak; a kényelmes jólét, a felesleges luxus életvitel megvalósításáért lehet, hogy túl nagy árat fogunk fizetni mindannyian. A kevésbé gazdagok és a szegények is.

De milyen globális problémák halmozódtak fel az évtizedek során, különösen a XX. században és most a XXI. század elején?

  • A fokozott szén-dioxid kibocsátás következtében létrejött globális felmelegedés. Ennek következtében a sarkvidéki jég és a gleccserek olvadása, az óceánok hőmérsékletének növekedése, az óceánok vízszintjének emelkedése, a tengeráramlások módosulása, a szélsőséges időjárás előfordulásának fokozódása, az emelkedő hőmérséklet következtében kártékony állatok, gombák elszaporodása…
  • A levegő, a víz, a talaj szennyezése.
  • Az irdatlan mennyiségű szemét felhalmozódása.
  • A tiszta ivóvíz mennyiségének csökkenése.
  • Az élőhelyek pusztítása, különösen az esőerdők irtása…
  • A túllegeltetés, a sivatagok terjeszkedése.
  • A túlhalászás.
  • Az ásványkincsek mennyiségének csökkenése.
  • Az élővilág sokféleségének, a biodiverzitásnak a gyors csökkenése.

 

Mondhatnánk azt, hogy mi közünk hozzá itt Kazincbarcikán, hogy Indonéziában megint kivágtak egy km2 erdőt, vagy Afrikában megint lelőttek 2 orrszarvút, vagy Óceánia sok szigetét kezdi ellepni az óceán vize, vagy Szibériában kezd felszabadulni a metán a kiengedő talajból, vagy az USA-ban szénerőművek ontják magukból a szén-dioxidot…

Valóban, ezek távol vannak tőlünk, de tisztában kell lennünk azzal, hogy a bioszféra egy óriási rendszer, amelyben minden mindennel összefügg. Csak egy példa: ha mondjuk, Afrikában kritikus mennyiségre csökken a ragadozók száma, akkor elszaporodhatnak olyan kis rágcsálók, amelyek hordozhatnak magukon vagy magukban olyan kórokozókat, amelyek…..

De mit tehetünk mi, itt, egy borsodi kisvárosban? Nem nagy dolgokat. De sok apró lépéssel, odafigyeléssel, fegyelemmel, önkritikával, az életvitelünk átgondolásával, jószándékkal, takarékossággal mi is hozzájárulhatunk a Földünk megóvásához. Eltölthet az a jó érzés, hogy megtettük, amit megtehettünk.

Az alábbi jótanácsok otthonra és a suliban is hasznosíthatók:

  • Nem vásárolok felesleges, értelmetlen dolgokat.
  • Amit megkaptam, arra vigyázok, hogy minél tovább tartson.
  • Takarékoskodom a papírral, mind a két oldalára írok.
  • Takarékoskodom a vízzel. Kézmosás után elzárom a csapot. Fogmosás alatt elzárom a vizet, csak az öblítésnél nyitom meg újra. Kádfürdő helyett gyorsan lezuhanyozok. Tudod ugye, hogy a víz nem ingyen van? Sőt még a szennyvíz elvezetéséért is fizetni kell!
  • A lefolyóba nem dobok oda nem való dolgokat, nem tömítem el a lefolyót. Különösen környezetszennyező az olaj leengedése a WC-én. A háztartási használt olajat össze kéne gyűjteni és elvinni a benzinkútra.
  • Takarékoskodom az árammal. Ha már nincs rá szükségem, lekapcsolom a villanyt, kikapcsolom az elektromos eszközöket.
  • Az iskolában és otthon is legalább a papírt, műanyagot-fémet, üveget, szelektíven gyűjtöm. Gyógyszert, vegyszer maradékot, elemeket nem tehetek a kukába. A maradék gyógyszert a gyógyszertárba kell vinni, a lemerült elemeket a suliba hozd be.
  • Vigyázok a közterületek tisztaságára. Nem szemetelek, nem firkálok, nem rongálok.
  • Óvom a növényeket, nem bántom az állatokat. Nem tépkedem le a virágokat, nem tördelem le az ágakat, nem vések a fák kérgébe. Jó, ha tudod, hogy minden béka, gyík, kígyó, teknős védett! Szinte valamennyi madár is védett!

 

A FÖLDET NEM A SZÜLEINKTŐL ÖRÖKÖLTÜK, HANEM AZ UNOKÁINKTÓL KAPTUK KÖLCSÖN

 

Küldök néhány linket, amit a youtube keresőbe bemásolva, elgondolkodtató, szívbe markoló montázsfilmeket, illetve egy Föld napi ismeretterjesztő videót lehet megtekinteni.

https://www.youtube.com/watch?v=QQYgCxu988s&ab_channel=RomainPennes

https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM&ab_channel=ConservationInternational

https://www.youtube.com/watch?v=9M9KotK1gYM&ab_channel=InfiniteWindows

https://www.youtube.com/watch?v=EYHr1ok-EdI&ab_channel=PenikeM%C5%B1helye

KnéBG

 

Újabb Dózsás siker

2021.04.20

Szívből gratulálunk Magyar Bence 3. a osztályos tanulónak, aki az ,,Álomjárat - Ha én tervezhetném a kedvenc járművemet! " című országos rajzpályázaton 3. helyezést ért el.

 

Beiskolázás

2021.03.29

 

Iskolai helyesíróverseny

2021.03.17

Az idei tanévben XXIV. alkalommal került kiírásra a Simonyi Zsigmond Kárpát- medencei helyesírási verseny. A verseny célja az anyanyelv értékeinek megőrzése, az anyanyelv iránti szeretet erősítése. Célja továbbá a továbbtanuláshoz, a mindennapi élethez szükséges helyesírási készség fejlesztése, a helyesírási ismeretek bővítése, a helyesírási problémaérzékenység, valamint a digitális írástudás fejlesztése.

Iskolánkból az 5- 8. évfolyamról 30 tanuló jelentkezett a versenyre, amely online formában került lebonyolításra.

A központi javítás alapján az eredmények:

5. évfolyam:

I. Szabó Szilárd 5.a

II. Szabó Lia 5.a

III. Stefán Kristóf 5.b

6. évfolyam:

I. Kriston Panni 6.a

II. Szojka Róza 6.b

III. Ardó Martin 6.a

7. évfolyam:

I. Habina Máté 7.a

II. Rudi László 7.a

III. Makrai Máté 7.a

8. évfolyam:

I. Kovács Noémi 8.b

II. Bede Fanni 8.a

III. Járdán Nóra 8.b

Felkészítő nevelők: Róth Zoltánné és Tóth Tiborné

Az iskolai fordulóban elért eredményük alapján továbbjutott a megyei fordulóba:

1. Szabó Szilárd 5.a

2. Habina Máté 7.a

3. Kovács Noémi 8.b

Gratulálunk a versenyzőknek a teljesítményükhöz!

Róth Zoltánné és Tóth Tiborné

 

A Dózsa Tagiskola - Akkreditált kiváló Tehetségpont

2021.03.04

 

Interjú az első osztályos tanítókkal

2021.03.04

https://www.facebook.com/watch/?v=1076620672833312

 

 

Csak azért is keringő…

2021.02.26

Ebben az évben hamar véget ért a Farsang időszaka. Mintha tudta volna, hogy most nem vigadozhattunk közösen együtt a gyerekekkel, szülőkkel, barátokkal. Most csak az osztálytermek falai között szólhatott a zene, folyhatott a vígasság, a játék.

 A nyolcadikosaink nem szerettek volna kimaradni a farsangi megnyitó tánc felejthetetlen élményéből. Így hát Oláh Zsoltné, Kati néni segítségével betanulták a keringőt. Izgalommal készülődtek a bemutatóra, amire a mai napon került sor. A sors fricskája miatt azonban nem karneváli hangulatban, nem a zsúfolt nézősereg előtt, hanem a Covid szigorú szabályi közepette mutatták be táncukat. Ez a néhány perc a szépségről, az eleganciáról, a harmóniáról, az első bálozók bájáról szólt. Felemelő és megható élmény volt. Köszönjük Nektek!

Kurustáné Bencs Gizella, a 8.b osztályfőnöke

Baranyi Piroska, a 8.a osztályfőnöke

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56

Következő »